21. Indigo blue's - Reisverslag uit Dali, China van Jacobine Haffmans - WaarBenJij.nu 21. Indigo blue's - Reisverslag uit Dali, China van Jacobine Haffmans - WaarBenJij.nu

21. Indigo blue's

Door: Jacobine

Blijf op de hoogte en volg Jacobine

04 Augustus 2016 | China, Dali

Vandaag hebben we echt wat leuks gedaan. We zijn een doekje gaan beschilderen. Dat klinkt ontzettend stom maar dat was het niet. Met ons zessen incluis de reisleidster reden we om half tien met de taxi naar de plaats van bestemming. Daar aangekomen volgde we de taxichauffeur te voet via een Chinese markt naar boven door het dorpje. Ergens in een achteraf steegje zat een stoffen-kleur-instituut. Gezeten aan een voor Nederlanders zeer lage tafel kregen we uitleg over hoe ze met natuurlijke producten, stoffen als katoen en zijde verven. Best interessant. Ze werkten zelf met indigo verkregen uit bladeren van een plant. Daar wordt een of ander proces op los gelaten om die kleur uit dat blad te krijgen. Het beste is om dat even te googelen als je meer wilt weten.
Veel interessanter is natuurlijk wat wij hebben gedaan. Wij kregen een vierkant doekje van katoen, wit, daar kon iets op tekenen met een wattenstaafje met jodium. Je eigen inspiratie of met een sjabloon. Daarna ging je alle met jodium getekende lijntjes rijgen om vervolgens .....laat maar het is veel te ingewikkeld. Het komt erop neer dat de samengetrokken rijgdraadjes er voor zorgt dat de tekening bewaard blijft. Want dat witte doekje gaat vervolgens eerst gekookt worden om de jodium te later verwijderen daarna 5 minuten in een bad met indigo. Zodra het doekje uit dat bad komt is het groen en door de reactie met de lucht wordt het blauw. Na het fixeren worden de draadjes los geknipt, zeer vervelend K-werkje, daarna weer gefixeerd en het resultaat is mooi. zie foto.
Terug in het hotel ben ik gelijk de stad ingegaan om inkopen te doen voor morgen en overmorgen. Morgenavond nemen we om 21.30 de nachttrein. Dus we hebben wat eten en drinken nodig.
Ik heb geen wifi en mijn mobile netwerk werkt niet dus ik ben dan even uit de lucht.
Uiteraard heb ik mij laten masseren, masseren is een beetje een understatement, toetakelen is een beter woord. Wat deed f*cking veel pijn maar daardoor kan ik mijn rug weer gebruiken. Hij heeft met vuist en elleboog mijn onderrug en rug helemaal los gemaakt. Ik hoop dat het goed blijft gaan.
Morgen naar het (ver)stenende woud en door naar Longji rijstterassen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Dali

Jacobine op reis

Door China in 29 dagen

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2018

EBHC 2018 Duitsland

12 Augustus 2016

28. laatste dag

10 Augustus 2016

27. On top of the world

09 Augustus 2016

26. Kookles

08 Augustus 2016

25. In de roos
Jacobine

Actief sinds 28 Juni 2016
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 8353

Voorgaande reizen:

30 Januari 2022 - 05 Februari 2022

Roemenië

16 Juli 2016 - 13 Augustus 2016

Jacobine op reis

Landen bezocht: