7. Mao the real deal - Reisverslag uit Peking, China van Jacobine Haffmans - WaarBenJij.nu 7. Mao the real deal - Reisverslag uit Peking, China van Jacobine Haffmans - WaarBenJij.nu

7. Mao the real deal

Door: Jacobine

Blijf op de hoogte en volg Jacobine

21 Juli 2016 | China, Peking

Het zou vandaag onze laatste dag worden in Beijing en die wilden wij gebruiken om bij droog weer naar het mausoleum van Mao te gaan. Het was vanochtend droog dus zijn we richting het plein van de Hemelse Vrede af gereisd met de metro. En dan sta je daar op een gigantisch niet te vergelijken plein omringd door musea en 1 mausoleum tussen heel veel Chinezen. China zou China niet zijn als we na verschillende security checks pas in een lange slingerende rij konden gaan aansluiten richting het praalgraf van Mao. Let wel de man ligt opgezet achterglas, serieus hoe bizar is dit. Dit wilde ik dus ook aanschouwen. Nou en ik niet alleen, met mij nog veel meer mensen. Een uur jawel een uur later stonden we soort van oog in oog met een gebalsemde Mao. Als ze hadden gezegd dat het een wassen beeld was had ik het ook geloofd. Ik heb hem in het voorbijgaan goed bekeken, het zag er apart uit.
Na deze toch wel enerverende ontmoeting zijn we terug gegaan naar het hotel om uit te checken en om onze reis te vervolgen naar Datong met de trein. Helaas was er slecht nieuws bij aankomst in het hotel. De treinreis richting Datong is afgelast vanwege de hevige regenval en de daarbij behorende overstromingen. Nu wordt de reis omgegooid en ipv Datong/ Pingyao richting Xi'an wordt het nu Zhengzhou en daarna Xi'an. Nee, we gaan niet naar het hangende klooster en de grotten. We gaan naar twee andere ook interessante plekken. Je kan het zien op een van de kaartjes die bij de blog in het begin zitten. Dus nog 1 nacht in het regenachtige Beijing en morgen met de Bullettrain naar Zhengzhou.
Vanmiddag lekker naar de winkeltjes in Huttong geweest om te shoppen.

• 21 Juli 2016 - 19:33

Bart:

Ni Hao Jacobine,

Heb je ook foto's van de Grote Stuurman mogen nemen in zijn Mausoleum?
    Ben benieuwd hoe dat er uitziet.
    Balen van die regen enzo....
    Maar per bullettrein reizen is wel kicken. Geniet van alles.
    Laat even weten of je dit eigenlijk kan lezen, zo ja , dan weet je i.i.g. dat ik je kom halen.

Veel geluk en geniet van alles!

Bart.