10. Hotter than ........ - Reisverslag uit Gucheng, China van Jacobine Haffmans - WaarBenJij.nu 10. Hotter than ........ - Reisverslag uit Gucheng, China van Jacobine Haffmans - WaarBenJij.nu

10. Hotter than ........

Door: Jacobine

Blijf op de hoogte en volg Jacobine

24 Juli 2016 | China, Gucheng

Het zou heet worden vandaag dus vertrokken we al vroeg naar de grotten van Longmen in Louyang. Daar moet je niet de grotten bij voorstellen die wij kennen. Vochtig, graadje of 5, nee dit is een lang gerekt stuk uitgehakte ruimtes in een berg waar Boeddha beelden ook weer in zijn uitgehakt. Grote Boeddha's, kleine, hele kleine, hele grote, dikke, dunne, hele kleine dunne en hele grote dikke Boeddha's van alles wat. Ook de verschillende soorten Boeddha's in alle formaten. In het boeddhisme heb je verschillende Boeddha's die elk staan voor iets bv gezondheid, goede oogst, geluk.....enz.
De trip was zeker de moeite waard en een mooi alternatief voor de hangende kloosters van Datong die we niet kunnen zien ivm de D-toer. Maar het was een beetje heet. Trap op trap af, niks binnen alles was buiten. Alles was nat van het zweet of het water want ik heb met dit weer een nat doekje in mijn nek. Af en toe even spoelen onder de kraan heerlijk. Twee en een half uur langs de rivier aan de ene kant die uitgehakte ruimtes met beelden en aan de andere kant van de rivier tempels. Het was zwaar, veel lopen bij bijna 40 graden. Nee ik overdrijf niet. Het parapluutje doet dienst als schaduw, dat ding van 4 euro van het Kruidvat is de aankoop van het jaar, net als dat eerder vermelde doekje, ook 4 euro bij de Decatlon.
Na de uitgebreide lunch een korte wandeling door het oude centrum gemaakt van de stad, niet echt bijzonder, erg commercieel. Daar heb ik een bidsprinkhaan in een kooitje gezien. We horen hier namelijk het geluid van de Chinese cicades (heel veel cicades) en daar naast het geluid van de sprinkhaan die zijn pootjes tegen elkaar wrijft. Vandaag dus een in een kooitje "the real deal" en 100 meter verder de speelgoed versie en weer 200 meter verder geroosterd op een stokje. Nee niet gegeten.
Morgen pakken we de oude route op en gaan we naar Xi'an met de Bullettrain.

het eten in china is leuk. Je gaat met 7 of 8 mensen naar een eettent. je schuift aan aan een ronde tafel en op de tafel ligt een glazen draaischijf. je kiest wat gerechten, die worden op de draaischijf gezet en je pakt wat af en draait door. Heb je een beetje een beeld hoe wij hier lunchen en avondeten.

• 24 Juli 2016 - 18:41

Bart:

Hee Jacobine,

Waarom nou niet een geroosterd sprinkhaantje geprobeerd?
    Het schijnt best te smaken!
    Ik lees je reis verslagen met plezier, ga zo door!
    Misschien kun je de foto's een keer kantelen voor je ze stuurt? Pijn in de nek wordt dan wel minder... ;-)

Groetjes en veel plezier! Bart